torsdag 30. juli 2009

Nok en sommer er over

Og det nærmer seg sesongstart. På innebandyfronten skjer det ikke mye , men som alltid er ryktene mange og det skal bli interessant å se hvilke av ryktene som viser seg å stemme.Men det drøyer nok noen uker til før alt er avklart.Sesongen begynner jo ikke før 19.september.

I bakgrunnen har diskusjonen om antall utlendinger i Norsk innebandy kommet snikende(igjen).Det er for mange svensker(utlendinger)i norsk innebandy sies det.Men hva er så et "riktig" antall? Jeg har ingen fasit svar og det synes vanskelig å finne "riktige" løsninger.Med 30 000 svenske arbeidsinnvandrere i Norge og 120 000 innebandyspillere i Sverige,så synes det nesten unngåelig at vi har mange svenske spillere her hjemme.De aller fleste kommer til Norge for å jobbe eller studere og det kommer de nok til å gjøre i mange år fremover.Av de spillerne på Assisten.no sin liste så er nærmere 1/3 av spillerne å regne som etablerte. Dvs at de har etablert seg med familie,jobb og at de er ressurspersoner i sin klubb. Om disse spillerne da har SF Grei eller Grums som moderklubb spiller mindre rolle.

Hvorfor har det blitt slik?For det første så tror jeg at arbeidsinnvandringen er en naturlig forklaring. Det er jo helt naturlig at man fortsetter å utøve sin hobby selv om de flytter over grensen.Men jeg tror at etableringen av eliteseriene kom altfor tidlig.Med eliteseriene ble perspektivet kort-ofte frem til neste NM finale.Å holde et elitelag i drift krever mye ressurser.Mange klubber gjorde nok et valg -Rekruttering ble nedprioritert.Å skape et lag som konkurrerte best mulig kommende (eller inneværende) sesong var det viktigste.Da var det nok enkelt eller nødvendig å hente en Svensson for vinne.Det er et lite tankekors at vi her i Norge fikk en landsdekkende eliteserie i 1994.I Sverige kom en landsdekkende eliteserie i 2000. I 1994 var ca 3000 lisensierte spiller i Norge, mens det i 2000 var 100 000 lisensierte spillere i Sverige.De første aldersbestemte seriene kom i 1994 - G15 i Oslo og Østfold.Så hvor skulle man hente spillere fra?

Jeg tror også at vi i mange år rekrutterte fra feil alder. Istedenfor for å begynne med de aller yngste, så satset man på 14,15-og 16 åringer.Det har de siste årene vist seg at Minirundekonseptet(fra 6 år) gir en mer stabil rekruttering.Men det tar tid og man må nok vente lenger enn til neste års NM finale før man ser resultatene.

Diskusjonen burde heller dreid seg om mangel på aldersbestemte lag.
At Harstad har 4,5,eller 6 finner er ikke et problem for norsk innebandy.De tar ikke plassen fra noen.Harstad har ingen andre spillere.

At Harstad,Akerselva,Drammen,Elverum,Haugerud,Lisleby ikke har alders-bestemte lag - det er et STORT problem.
At altfor mange klubber som har eksistert i mer enn 10 år kun har seniorvirksomhet - det er et STORT problem.
Eller at etablerte forbundsklubber har STORE hull i sine junioravdelinger.

Jeg mener at vi har(hatt)for mange klubber/ledere med altfor kortsiktige perspektiver og som har valgt de letteste løsningene.

Heldigvis ser vi antydning til bedring.Stadig flere klubber får sterkere junioravdelinger, men ikke mange nok.Så innføringen av elitelisens og krav til aldersbestemte lag ønskes varmt velkommen.

Men uansett så vil gode utlendinger(svenske, finske, marokkanske) være en berikelse for norsk innebandy i mange år fremover.

Fra innebandy til en helt annen idrett(verden)....de syke overgangene i fotballen denne sommeren . I en tid hvor finanskrisen rammer hardt og brutalt, finnes det noen fotballklubber som synes å ha ubegrenset med økonomiske midler.
Hvilken fotballspiller er verdt 800 mill?Hvem fortjener mer enn 2.mill i ukelønn? I min verden så finnes det ikke en idrettsutøver som er verdt disse pengene. Det grenser til det usmakelige. Men, men, hvem bryr seg om hva jeg mener. Ikke fansen til Real Madrid eller Barca ihvertfall.

Uansett så blir La Liga en del attraksjoner rikere og jeg regner med at det kommer til å være en del interesse rundt El Classico den 29.11. Jeg skulle gjerne vært tilstede når Ronaldo,Kaka,Raul,Casillas Messi,Xavi,Iniesta og Zlatan braker sammen. Apropos Zlatan - for meg er dette sommerens store overgangen. Min favoritt spiller til et av mine favorittlag .En spiller som man enten elsker eller hater ....... jeg elsker Zlatan. Det beste hadde selvfølgelig vært om han hadde gått til Liverpool, men ok - Barca det blir bra det også. Og sammen med Messi og co .....det høres ut som en våt drøm .Så hvis noen har en billett til El Classico den 29.11 - gi meg beskjed.

Har også registrert at årest utgave av Tour De France blir hyllet. Men en enslig svale gjør ingen sommer og alle er skyldige inntil et motsatte er bevist :).Skal vel mer til enn en såkalt ren Tour ,før denne idretten blir friskmeldt?Men på en av sommerens sykkelrunder( Oppsal- Karihaugen - Marikollen-Skullerud -Oppsal) gikk jeg så tom at jeg i et øyeblikk av svakhet fint kunne forstå hvorfor man valgte å dope seg ....... men øyeblikket gikk heldigvis fort over .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar